Matsuba & Sarassa

Idag har jag haft mina koi Matsuba och Sarassa i ett helt år! Vilket är helt sjukt!
Min kärlek till koi karpar har ingen gräns. Min fandom för koi började för runt 2 år sedan, och jag var helt knäckt som inte kunde hitta just dem jag ville ha när jag väl skulle få köpa ett par! men jag Hittade dessa två simmare, mina ögonstenar.
När jag fick hem dem hade jag letat runt i hela göteborg efter ett fint par koi, och äntligen! Då hittade jag dessa två små söta juveler! nu är dem inte så små heller, dem växer fort^^

Här är några dagsfärska bilder på derpkarparna! :D
 
 
Sarassa
 
Matsuba
 

springare och simmare..!

Nämen.. jag lever?
 
Jag har somsagt fortfarande inget wifi i skolan, och sedan att jag nu har en lånemobil så jag kan inte uppdatera därifrån heller.. Men aja!
       Jag har kommit hem idag, då jag har en läkartid väldigt tidigt imorgon här hemma. Jag har en infektion i kroppen och blir bara sämre, så får se hur detta slutar (Y) Att vara hemma och borta från skolan är verkligen hemskt, men det finns faktiskt en liten fördel med att vara hemma! Jag har wifi och att jag inte behöver sakna mina djur! Just nu snackas det hemma om att troligtvis fixa tillstånd att ta med mina springade till skolan fram till våren :D
 
Vad hände där? Hamnade på Nordens Ark med klassen! :o
Vi var på ett studiebesök under gårdagen med klassen och gick rundan med rovdjuren. Jag har gjort denna rundan innan, men jag fick endå en mycket information och en väldigt trevlig stund i parken. Deras tigerhanne var väldigt intresserad av vad vi höll på med och la sig mitt framför glasrutan. Han reste sig även över os, och jag som inte är så stor kände ju mig vääldigt ligen, men såå vacker!
       Även manvargen var framme och hälsade på os. Vi gick vidare och hälsade lite på berguven och pilgrimfalken! Pilgrimen var mycket nyfiken på vad jag och min klasskompis höll på mig. Då flög hon fram till stängslet, kom så nära hon kunde och betraktade varje rörelse. Vi var så upptagna med vårat krig att vi inte märkte att hon kollade på os x)
       Vi fick tyvärr inte se någon Lo, men Järvarna var framme och inspekterade os med mycket nyfikenhet! Så det var en lyckad dag i parken innan vi skulle tillbaka till skolan för middag :)
 
Min springare Kaka'n och mina simmare koi karparna fick råka offer för min kamera nu när jag vart hemma under dagen och bjuder nu på några bilder :)
 

Mötet med min bästavän

Här kommer alla delar i ett inlägg om hur jag träffade min bästavän och hur mitt liv med delfinerna startade~
Juli 2007
 Jag, pappa, mamma och bror är påväg till kolmården för allra första gången!
Jag som fortfarande var helt såld på marina djur, och spec späckhuggare och delfiner hade drömt om denna dagen såååå länge!
Vi var ute på camping semester, först kolmården i 3 nätter, sedan stockholm och örebro.
När vi först nådde First camp där vi bodde, började jag direkt utforska campingen. Vi kom fram ganska sent på eftermiddagen och la oss tidigt för att sova inför den stora morgondagen!

Kl 11.40 Juli den 15.de(?)
Öppnades portarna. Jag kände den svala och friska luften, den ljuva doften av havet som samtidigt även påminde om fisk på något sätt. Jag kunde höra delfinernas ljud från deras blåshål när dem andades.
Och tillslut fick vi kliva in!
Överlycklig som jag var, simmade det 6 delfiner framför mina ögon! För absolut första gången i hela mitt liv, fick jag se delfiner med mina egna ögon!
En halvtimme senare, var showen slut och vi tvingades lämna showbassängens läktare och kliva ut ur delfinariumet.
Jag hade nog aldrig vart så lycklig i hela mitt liv! Det kunde verkligen inte bli bättre än såhär!
Trodde jag ja!
 
 Kolmården 16e(?) Juli 2007

Kunde knappast sova under natten, var fortfarande så sjukt taggad efter att fått se delfiner under gårdagen! Det var verkligen det bästa som hade hänt mig.
Kl 10 öppnades portarna in till parken, jag som kan stå och kolla på en groda i en timme brydde mig inte så mycket om dem andra djuren längre, jag ville bara tillbaka till delfinerna! Jag visste att jag skulle åka imorgon så jag ville inget hellre än att se delfinerna en sista gång!
Medans resten av familjen tyckte det räckte med att se showen en gång igår, ville jag se den om och om igen, jag som inte ger mig gick snart ner till Marine World där delfinerna är, själv! Mamma ville se sälarna och då passade jag på att röra mig mot delfinerna som bor grannar.

Första mötet med Lyra
Då sfick jag syn på en skylt över en ingång där det stod ''laguna''. Och bredvid ingången finns det en stor affich som avslöjar att du kunde se delfinerna från deras stora undervattensfönster.
Det var magiskt! Hela flocken vistades visst här inne medans dem inte uppträdde! Jag sprang nerför läktaren och fram till den tredje rutan och var lyckligare än någonsin. Delfinerna simmade precis på andra sidan rutan! dem kom jättenära!
Då får jag syn på en delfin, hon ser lite äldre ut o kroppen, inte så mycket fläckar eller tecken på kroppen, väldigt ljusgrå med några enstaka ärr. Hon kommer rakt emot mig!  Hon stannade och inspekterade mig, och följde efter mig en liten stund innan hon simmade vidare med sina flockmedlemmar.

Nu var jag tvungen att lämna lagunen, mamma fick nästan dra ut mig, jag ville verkligen inte lämna delfinerna! Men snart lämnade vi parken och jag trodde att jag aldrig skulle få se en delfin igen.
En vecka senare när jag kommit hem, tog jag reda på att delfinen som hälsat på mig, Tillkallas Lyra. Jag blev frälst!
Och jag drömde varje dag om att åter igen få se henne, min fina Lyra.
 
Jag och Lyra
Juli 2008

Kom den dagen jag aldrig trodde skulle komma!
Pappa hade tagit med mig ut på en bilresa, jag hade ingen aning om vart vi skulle eller något liknande. Detta skulle vara en överaskning sa han.
Helt förtvivlad över att pappa väckt mig tidigt o sedan satt mig i en bil i några timmar klagade jag hela tiden på när vi var framme. Men de kunde han ju inte berätta.
Snart, när vi tar en vänstersväng längs med vattnet som bryter mot stranden, ser jag en liten hamn, och jämte en liten lekplats och ett café. Jag kommer inte själv ihåg hur jag reagerade på detta, men jag insåg att jag var tillbaka på first camp. Lycklig vart jag iallafall. Jag började genast att leta jättesnäckor som jag fann väldigt intressanta. Jag samlade många av dem, och ville såå ta med alla hem, men det kunde ju inte pappa tillåta.

Mötet med Lyra
Var underbart!
Jag hade fått bråka med pappa hela dagen om att få gå ner till lagunen som låg absolut längst ner i parken. Men jag klev in i lagunen, kände den ljuva doften av havet, som ändå på något sätt fortfarande påminde om fisk. Jag kutade ner för läktaren ner mot dem stora undervattensfönstren, även om jag tog det lite försiktigt då det var lite halt.
Okunnig som jag var, kunde jag inte riktigt utse vem som va Lyra.
– Där är Luna! drog jag ur mig hastigt, jag kände igen henne så väl från fotona jag sett på nätet. Hon hade väldigt stort område på vänstra sidan av kroppen som vart fullt med stora märka fläckar, vilket gjorde att hon vart lätt att känna igen. Även Vicky var lätt att känna igen med sin ljusa melon, eller panna som det heter för människan, och väldigt starka övegångar mellan ljus och grått ner mot magen och buken.

Och där var hon, Lyra!
Hon var lika vacker som jag kom ihåg henne, tillochmed vackrare! Hon och en annan hona vid namn Ariel simmade tätt intill varandra. Snart simmade hon fram till rutan där jag stod, våra blickar möttes och hon stannade hos mig. Hennes blick, den var så.. mjuk! Så snäll. Vi lekte i några timmar innan jag var tvungen att lämna delfinariumet.
Förkrossad var jag dagen efter tvungen att bege mig hemmåt mot göteborg igen.. Och drömmen om att få se delfinerna igen var större än någonsin.
 
7 september 2008
En delfinkalv är född!
''Det är på kolmårdens delfinarium som delfinhonorna Lyra och Ariel, har fött varsin kalv'' får jag höra på tv.n!
LYRA! Sken jag upp. Min fina Lyra hade fött en kalv! På tv.n visades Lyra och Ariel simmandes med sina 3 dagars små kalvar vid sin sida. Dem va så små! Jag kände dirrekt igen Lyra, som hade mycket skarpare linjer än Ariel, och vid hennes sida simmade en liten, jättevacker individ. Kalven hade en väldigt mörk rygg och en ljusare mage precis som sin mamma Lyra, Kalven hade även skarpa övergångar som lyra också har.
Lyra hade fött den första delfinkalven på nästan 8 år i sverige, och kalvens pappa vid namn Pichi var kolmårdens enda hanne, förutom Ariels nyfödda.

Dem hade nu dragit igång en tävling om att få namnge dem små liven. Jag själv deltog aldrig. Utan tjatade förtvivlat på mina föräldrar om att få åka tillbaks till Kolmården och träffa dem små kalvarna. Så jag fick igenom min vilja, och sommaren 2009 skulle jag få träffa Lyra och hennes lilla kalv.

2 månader senare, fick dem små liven varsitt namn.
Sting och Fenah.

Sommaren 2009

Klockan var 9:50 och parkens portar lät os kliva in i kolmårdens djurpark om 10 minuter! Jag kunde verkligen inte stå till. Och pappa hade lovat mig att vi skulle gå till delfinerna först så jag kunde verkligen inte vänta dem 5 minutrarna som var kvar.
Tillslut öppnades portarna! Och jag, pappa och bror började resan genom parken ner mot delfinariumet. På vägen dit fick vi se ett ståtligt Lodjur som vågade sig fram innan resten av besökarna stormade in. Emun var ute och betade på grässlätten och man kunde höra Knubbsälarna plaska uppifrån brådjupet när vi gick förbi. Det var så magiskt, att varje gång kliva innanför dessa portar och bara fyllas av lycka! Det var så otroligt.

Kutandes nerför läktaren ser jag Ariel med sin kalv, altså måste det vara Sting. och bredvid dem, simmade Lyra, men en 5 månaders liten kalv, en liten hona. Så full av energi! Hon triggade hennes mamma stup i minuten för att få leka. Hon drog på upptäcktsfärder varje gång Lyra inte höll riktigt koll på henne. Hon var så fin, Fenah.

Vårat absolut första möte
Sting kommer simmandes, och hans halvbror tätt inpå. Lyra var inte alls glad över det och drog med sig Fenah vid sin sida. Men efter många om och men kom båda fram till glasrutan där jag stod. Hon kollade på mig medans Fenah inte kunde hålla sig stilla, hon undersökte varje liten detalj på mig, hon skulle kunna undersöka varje litet hårstrå på mitt huvud om hon hade fått. Lyra gillade inte alls ideen med att hon undersökte mig, utan simmade tillbaka till Ariel och Sting medans hon försökte dra med sig Fenah vid sin sida, vilket fortfarande var väldigt svårt då hon gjorde allt för att få leka och busa.
Efter det kom Lyra aldrig fram till mig, hon kollade inte äns på mig...
Det var som om.. hon var sur på mig på något sätt...
 
Men det var starten på en vänskap mellan djur och människa. Fenah.<3
*alla bilder på Fenah, och även dem där jag är med, är ifrån denna sommaren 2013*
 
 

Vem är då jag..?

Vem är nu jag, jag jag? Jag kan ju vara vem som helst..
Jag, är då i detta läget Jasmine. Kristina Jasmine Sjögren är mitt fulla namn men har vart tilltalad Jasmine i alla år. Jag går under ganska många smeknamn, men mest Jasse, Blubb och Smurfan. Sedan har jag en massor med andra smeknamn som jag inte orkar rabbla upp xD
      Mitt liv har kanske inte varit det enklaste, men jag har alltid hållt humöret uppe och tagit vara på dem små sakerna i livet. Jag är då född -97 vilket gör att jag kommer att fylla 16 år i år, jag fyller inte förräns så sent som i november så kommer vara 15 under en fortsättning, men det spelar inte sådan stor roll.
     Jag ÄLSKAR huvudbonader, mössor och snapbacks!
 
Som ni kanske förstått går jag på Dingles Naturbruksgymnasium, och stormtrivs verkligen! Dingle är en av dem bästa saker som hänt mig, som delar rum med första mötet med min bästa vän. (det kommer komma upp ett inlägg om henne i veckan). Jag kommer att plugga djurvård nu här i 3 år framöver. Men detta är mitt nya hem, jag bor ju då på skolan då jag själv är uppväxt utanför göteborg i ett samhälle kallat Partille.
       Hemma i Partille bor jag med min mamma och med min lillebror, även mina djur som jag presenterat i olika inlägg. Flygarna som då är mina undulater Pålie och Piggelin. Mina springare, som då är mina gerbiler Kaka'n, Pepsie, Junior och Frank. Mina simmare, är mitt stim med koi karpar. Och sist men inte minst, mina krypare, mitt par av kinesiska eldbuksalamandrar.
 
 
 

traktorer och hönor

Dagen har varit sjukt varm och svettig. Allt fick börja med min andra mattelektion här i dingle och efter det ett välskrivet prov i biologi.

Sedan ägnades dagen åt traktorkörning!
Vilket jag tycker är väldigt kul, och fick idag köra med släp för första gången och även övat på att backa med släpet!

under lunchrasten var jag och några klasskamrater i djurhuset och hälsade på djuren. Var som valigt hos illrarna och sedan gick jag över till hönsen. Tuppen är ganska sällskapssjuk och följer mig lite överallt medans några av hönsen inte tyckte det vart lika populärt att jag kom in i deras hem.
Jag ber även så mycket om ursäkt att inläggen blir så korta men orkar inte skriva så mycket på mobilen x(














marsvin och fåglar!

Dagen i skolan var ganska kaos..
Eleverna på skolan blev alla inkallade för ett möte i igår morse.. Det kom tyvärr inga glada nyheter och stämningen i skolan är inte den samma. Mer kommer om detta när jag har wifi om det skulle vara intressant o veta.

Men vi försöker göra det bästa av situationen och jobbar på som vanligt, ialla fall min klass då detta inte påverkar mig då. Men dagen spenderades genom att jobba med arbetsmiljö och har arbetat en massor i veekstaden umder eftermiddagen.

När vi slutat gick jag och några klasskamrater och hälsade på i djurhuset.
Jag har nu inget mer o säga och bjuder på några bilder från djurhuset! ^^
















om jag inte gick på dingle..?

Jag har ju somsagt vart hemma sedan onsdags pga feber och lite annat. Vilket är riktigt hemskt då jag aldrig trodde jag skulle sakna skolan så mycket! Kalla mig galen, men mitt gymnasieval är verkligen det bästa som hänt mig!
 
Jag är såå lycklig över att jag tackade ja till platsen på dingle naturbruk även om det var mitt andra val!
Jag sökte som förstaval till Himmelstalundskolan i norrköping, som andraval Dingles' och sedan som tredjeval realgymnasiumet här i göteborg! Men efter ett besök på ett av dingles öppet hus dagar var jag fast. Jag minns att jag sa redan efter en stund att jag ville börja där redan på morgondagen.
      Det var så underbart!
Och jag ångrar inte en enda sekund av det!
 
Jag kom att tänka på att jag inte riktigt ''avslöjat'' vem jag igentligen är, vissa av er vet, vissa inte, så om det skulle vara intressant att jag skrev mer om ''mig'' i ett inlägg?
     Men nu kommer jag ialla fall inte ha wifi i skolan som dem andra veckorna, så det kanske kommer någon uppdatering om det finns tillräckligt med internett på mobilen, men annars ber jag i ursäkt i förväg om det inte kommer upp något under veckan. Men håll utkik tycker jag!^^

bättre stunder har man haft..!

Skulle som vanligt byta spån till ena buren för mina yngre springare. Men Junior hade för sig att han inte längre skulle bo i samma bur som Pepsie och hoppade då på honom. Gjorde några försök innan jag gav upp..
Pepsie har nu ett lite djupare jack i nosen och Junior fick ett jack i pannan och lite blod på svansen, medans jag fick dra isär dessa! Så Junior bet igenom en ådra i långfringret vilket blödde gaanska mycket..
 
Fick bosätta honom i ett litet exo terrarie! Eftersom vi hade absolut ingen stans o göra av honom, la in lite spån, vatten och matskål och lät han försöka rymma. När han lugnat ner sig en sådär 4 timmar senare gjorde jag senare ett försök att sätta ihop dem, vilket gick relativt bra. Alla 3 bröder är nu åter igen i samma bur, det är en ganska spänd stämning mellan dem, men Junior har lugnat ner sig och håller ett litet extra öga på honom nu när jag endå är hemma.
 
Så det blev endast att byta spåni den större buren, Gammelråttan kommer att få nytt spån imorron, och likaså mina piloter kommer få en rejäl städning i buren då jag vart lat under senaste skolveckan då jag bara bytte botten när jag var hemma..
 
Här fick Junior bo i cirkus 4 timmar innan han bestämde sig för att ge med sig och återförenas med sina bröder Kaka'n och Junior.

hemmåt..

Nu bärs det av hem, jag har lyckats skaffa mig en infektion nu i måndags och haft feber tillofrån osv..
 
Men igår satte vi nytt staket hela efteriddagen då fåren ska få nytt bete! Jag ich två kompisar jobbade på bra och min rygg har fått ta mycket stryk efter allt bankande med släggan för att få i stolparna, även fått gå igenom skogar av brännässlor som även benen tyckte väldigt mycket om! Men efter några timmaras hårt jobb fick vi äntligen sluta vid middagen. Altså 16:10 då middagegen börjas serveras.
 
Och under eftermiddagen var det ganska mycket spring fram o tillbaka på mig, var dock inte på det bästa humöret tack vare sprängande huvudvärk, ledvärk och lite annat. Men snart lämnar jag lyckan i skolan åker hem till djuren, kommer nog komma lite uppdatering om dem ngon dag då jag får spendera tid me dem igen! :)

inget internett..

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt efter att inte updaterat det minsta på mer en än vecka nu! Men jag har försökt, nu är det så att jag inte hade något nät på mobilen och har fortfarande inget wifi på mitt rum i skolan, så jag har inte kunnat..
Jag har även fått en ny dator nu som fungerar och ska fixa en bättre header och design om det går för sig!
 
Men jag har nu vart hemma under helgen och vart ute med massor av folk jag inte sett på ett bra tag, vart så himla underbart o få träffa alla igen! Men ikväll, 18:40 beges det mot skolan igen! Det är så otroligt underbart att få gå i dingle, jag har verkligen hittat min plats där jag trivs, där jag hör hemma!
 
Jag har inte så mycket mer o skriva om nu, då jag kommer komma igång igen imorron när skolan äntligen är igång! Så jag lämnar er med några bilder från dem senaste dagarna i skolan!
Besök i ett naturreservat under torsdagen
 
 
Utsikt från stigen mrån stallet över några av skolans åkrar
 
 
 
Eremitkräfta jag fann i vattenbryten
 
Porslinsblomma
 
 
 
RSS 2.0