praktik i djurhuset!

Eftermiddagen har ägnats åt att göra eftermiddags sysslorna i djurhusen.
Jag och en kompis fick uppdrag att ta hand om chinchillaboden och gnagarrummet!

i gnagarrummet finner du
Chinchillor
Degus
Möss
Marsvin
Tamrätta
gerbilen
guldhamster

Bytt vatten och fyllt på behövda matskålar. Fyllt på hö till behövande och sett till att alla djuren mår bra.
Sedan drog vi över till reptilerna och akvariumen
Där finner du
fiskar av olika slag
sködpaddor
ormar av snok och pyton
skäggagamer och geckos
och även maten som består av möss, skalbaggar, syrsor och larver.
Jag begav mig sedan för att kolla

hönsen och häsade sedan på illrarna. En av dem var mycket nyfiken och klättrade på mig överallt och skulle gärna in i handsken och bitas!







Yngel av palletciklid








besök hoss muarna!

Efter skolan idag drog jag och en kompis i 3an ner till kossorna och hälsade på dem. Dem är så sjukt mysiga. Speciellt demdär Mini-Muarna ;)





frånomed nu..

Från och med nu kommer jag blogga via mobilen så jag ännu inte har WiFi i mitt rum! Så de kommer nog bli lite kass uppdatering här tyvärr..

Men men!

uppstart!!

NUUUU ska vi starta upp detta!
Jag har inte uppdaterat på några dagar av en anledning.
Nur det så att jag har ju som nästan alla ungdommar börjat skolan. Men inte vilken skola som helst. Jag har nu flyttat upp till gymnasiumet! :D

Jag bor och går i skolan i Dingle nu. Vilket känns så underbart! Jag anlände till min skola nu måndag morron och ska börja om en timme!
Här i skolan kommer jag plugga djurvård och massa annat innom naturbruket. Så jag har nu lämnat alla husdjuren hemma tyvär.. och bor nu på internat måndag till fredag. skolan har ett otroligt djurhus med både reptiler, fiskar, fåglar och gnagare av alla slag! Även våran egna djurpark där det finns höns, alpackor, get och ankor osv
Det finns både hund och häststall och även massoe av kossor och får! Jag stormtrivs :')





Dåliga nyheter..

Ledsen för ingen uppdatering, men under gårdagen var jag ute i stort sett hela eftermidden och kom hem innat liksom.
 
Igår, runt 2 -3 tiden(om jag minns rätt). Fick en vän till mig lämna os. Hästen Karisma som jag red förr fick kolik och vet bara att det gick väldigt snabbt.
Det är ett väldigt hårt slag och ta, men det är nu man måste inse vilken stark person man igentligen är, och ta det första steget utan sin vän.
 
Vila i frid Karisma
1993 - 10/8 -13 <3
 
But the show must go on!
Det har åskat hela natten... Flygarna tyckte inte alls det var kul. Åskan låg vid 2 tiden innat över området. Och husen skakade, de small så ja trodde jag skulle bli döv, och jag såg blixtar slå ner till höger o vänster... det var överallt!
Och åskan la sig inte förräns runt 7 på morgonen. har legat vaken sedan 06:33 när det började närma sig igen. Lyckades dock somna en timme, så är lite utvilad ialla fall!
 
Men nu har både jag och djuren här hemma lugnat ner os efter den mäktiga åskan och ska ta och byta spån till alla små springare idag.. Vet at ni fortfarande väntar på filmen på mina simmare, men har verkligen ingen ork att ladda upp den.
 
//
Det skulle även vara uppskattat om ni lämnade någon kommentar om hur ni tycker att bloggen fungerar och om ni har några frågor eller önskemål!
 

Simmare!

Och tillsist presenterar jag mina simmare som jag stolt skriver att jag äger!
 
Mina simmare har jag haft i lite mer än ett halvår. Och jag har dreglat efter dessa sedan många år tillbaka.
Jag står som ägare till ett litet stim på 5 koi karpar! Enda sedan barnsben har jag dreglat efter att få äga ett par koikarpar, och efter många år fick jag äntligen chansen att skaffa ett par! Som sedan ledde till ett litet stim! Mina karpar är uppfödda i japan, jag tänker inte nämna något pris, men det var inte billigt att beställa hit dem genom butiken jag köper fisk ifrån..
 
Och ist för en massor med bilder på mina fiskar bjuder jag på en film då det är sjukt svårt att fota i akvariumet! Men tyvärr  kommer det ta en väldigt lång tid innan filmen kommer vara uppe då min dator fortfarande krånglar väldigt mycket! Två av mina simmare är även i headern ;)
 
Men jag filmade mina små springare imorse som ni kan checka in, och ja. Jag byter dialekt dirrekt jag pratar i en kamera..
Filmen på mina springare hittar ni här

Headern..

Nu är det så att headern är jätteslarvigt gjord som ni ser!
MEN! jag kan INTE se det som är kvar att ta bort!
Den vänstra är som ni ser den och hur den INTE ska vara. Den högra är som JAG ser den och som den SKA vara..
 
Jag har tyvärr problem med skärmen till datorn jag använder, men ska fixa en ny snart troligtvis. Så ni får ursäkta dem slarvfel jag inte trodde att jag gjorde :/

Krypare?

I fortsättning om att presentera mina djur här hema så kommer jag nu skriva om mina krypare.
Men då det inte finns så mycket att skriva om dem så skriver jag mer fakta om arten ist.
 
Mitt par krypare är snart 9 år gamla, dem är av arten kinesisk elbukssalamander (Cynops orientalis).
såhär står det (hämtat från wikipedia)
    –  Arten har svart rygg och orange/röd buk med svarta prickar. Honorna är större än hanarna; honan kan bli upptill 8 cm lång, medan hanen inte blir större än 6 till 6,5 cm. Sexuellt mogna hanar har en svullen kloak besatt med mörkbruna vårtor. Kinesiska eldbukssalamandern är ett populärt sällskapsdjur som i fångenskap äter mygglarver, maskar och flugor, och är väldigt glupska.
 
Jag har tyvärr nästan inga bilder alls på mina krypare, men lyckades hitta en.
(väldigt gammal bild)
 

Flygare

I fortsättningen om att presentera mina djur i hemmet får flygarna äran att fortsätta!
 
Mina två flygare är Piggelin och Pålie, dem är 1 och 10 år gamla. Flygarna är då fåglarna, och mina fåglar är av arten undulat (Melopsittacus undulatus).
 
Piggelin
Piggelin fick sitt namn genom hennes färger och efter vad mamma sa när vi skulle köpa henne
      – Hon ser ju piggelin ut!
Hon menade då att hon ser glad och frisk ut och att hon verkar ha en mycket energi! Vilket hon även har! Hon kan verkligen flyga i timmar och är ute och flyger en halvsekund efter att man öppnat burdörren. Hon är köpt i samma djurbutik som bröderna springare är. Pålie hade en annan tjej jag nemnget Snövit men som tyvärr dog ett halvår senare i utvecklingsfel. Då letade vi desperat eftet en ny partner till flygarn' där hemma och hittade Piggelin. Hon är verkligen en toppentjej, hon vill vara med på allt och är otroligt nyfiken och lättlärd. Hon har kunnat high-five men jag bestämde mig att låta henne vara med det då hon inte riktigt är jättetam.
 
Pålie
 Killen kom till mig när han var ungefär 4 år gammal, och idag är han runt 10 år. Han kom till mig med en annan kille vid namn Booriz som tyvärr fick en cancerknöl vid buken och vi bestämde att låta honom slippa lida.
Denne flygare är en extrem charmör. Han kan se så snäll och söt ut, men han kan vara en riktigt jävel. Han var inget hanterad alls när jag fick honom och det tog en väldigt lång tid innan han vågade närma sig folk.
Jag kan inte rökna hur många gånger han har huggt tag i mina fångrar och vägrat släppa, han kan vara riktigt hemsk när han vill sig.
 

Flyn!

Eftersom jag i stort sett alltid har vidöppet fönster kommer det in flyn nästan hela tiden.
 
Jag tror detta är en Ärtfly (Melanchra pisi). Men jag är så sjukt dålig på insekter överlag, men shär står det:
 
– Vingbrett 35  -41mm. Framvingen rödbrun till grå med en ljus våglinje, som bildar en stor, vit vinkelformad fläck vid fravingens kant. Håriga ögon. Flyger maj -juli, allmän överallt. Larven har kraftiga gula strimor och lever på många olika lövträd, buskar och gröja växter.
 

Fyra små springare

Som en start får jag väll presentera dem som står mig närmast här hemma. Och tänkte då att mina små springare skulle få äran att vara först.
 
I stora buren finner ni 2 siameser och en black av gerbiler (Gerbillinae). Och dem var nu i våras 2 år gamla om jag inte minns fel. Alla tre yngre råttor är syskon och skall vara födda någon gång i april. Dem är köpta i en djuraffär vilket jag igentligen inte velat. Men vi sökte desperat efter ett par små springare och finare killar kunde vi inte hitta!
 
Hemmets Kaka'n
Att namnge Kaka'n var ingen svår uppgift.
Det första han gjorde när vi anlänt hemma när vi skulle hälsa på dem var att springa över på bordet och snodde en bit av min brors kaka. Så genom det fick han namnet Kaka'n.
Han är den nyfiknaste av dem 3 små och har varit uppe i handen utan problem redan andra dagen hoss os. Han är lite smått tränad i agility och har absolut inga problem med att lära sig nya saker.
Hans skiljetecken från Pepsie är tydligast då hans nos är örkare och är av en mindre model.
Är bror till Pepsie och Junior.
 
Pepsie Pepsie
 Pepsie var dock ett slumpvalt namn som han fick när jag inte kunde bestämma mig.
Han är en lite större model av råtta än Kaka'n och en mycket ljusare nos. Han kan vara ganska blyg av sig men när han väl vill är han uppe i handen och skuttar glatt. Dock när det kommer till mat är han en riktig tuffing och skall ha all mat för sig själv.
Han har hoppat några enstaka hinder i agilityn men inte mycket. Han är somsagt bror till Kaka'n och Junior.

Frank Junior
Det tredje syskonet.
Junior kom vi på då han är black så som Frank är. Han är ganska tuff av sig, men när det kommer till hetsiga människor vill han gärna hålla sig undan.
Han har bara hoppat något enstaka hinder och har aldrig varit tricktränad något. Han som Pepsie vill gärna ha all mat för sig själv och tjafsar en del om dominans med Pepsie i perioder. Speciellt när dem får springa i soffan.
Han har några små vita sträck på tassarna och en vit haka. Annars är han en mysig liten kille men som vanligtvis har han väldigt mycket energi.
 
Andra buren:
 
Frank
 Frank kom till mig för ungefär 3 år sedan. I dagsläget tror jag han är runt 6 år gammal.
Honom fick jag samtidigt med en grå kille jag kallade Elliot. Han kom utan svans och var nästan lika liten som en hamster. Elliot fick tyvärr någon sjukdom och fick gå på pennicilin i 2 veckor. Men efter en bättringsväg blev han sämre och somnade in under natten. Anledningen till att Frank är ensam i sin bur är att han efter några veckor började gå på Junior och kan nu inte vara i närheten av någon av bröderna.
Frank har av någon anledning börjat gå på ''sidan'' då han hänger med sin högra del av huvudet och kroppen som om den hjärnhalvan vart död. Avlivning har länge funnits i tankarna, men han visar inga tecken på att ha ont och beter sig som vanligt. Men blir han värre är det bäst för honom att få somna in.
 
 

Välkommen till min nya blogg!

Mitt första inlägg.

RSS 2.0